Joanna Freszel

Sopran, trzykrotna stypendystka Ministra Kultury, programu Pro Polonia, ISA2012, odznaczona medalem Magna cum Laude, Stypendium Młoda Polska, Les Orphées d’Or – Prix de la SACD od Académie du Disque Lyrique. Nominowana w dwóch kategoriach do nagrody Fryderyki 2016 za swój debiutancki album real life song; zdobywczyni Paszportu Polityki. W latach 2019-2023 asystentka w klasie śpiewu na UMFC w Warszawie oraz
adiunkt w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Od 2023 prowadzi klasę śpiewu oraz przedmiot Interpretacja wokalna muzyki XX i XXI wieku w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie.

Otrzymała nagrodę Koryfeusz za udział w Drachu Aleksandra Nowaka do libretta Szczepana Twardocha. Zdobyła Fryderyki za dokonanie nagrania opery ahat-ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka do słów Olgi Tokarczuk oraz opery Syrena. Melodrama aeterna także Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha.

Nagrodzona m.in. na: Konkursie im. Halskiej, Konkursie im. Szymanowskiego, Konkursie im. Reszków, Belvedere im. Gabor, J:opera Voice Competition isa 12. Finalistka Viotti Competition.

Brała udział w najważniejszych Festiwalach w Polsce i zagranicą. Współpracuje z Estońską Operą Narodową, Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, Operą Krakowską oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu i Łodzi. Nagrywała muzykę do filmów, słuchowisk.

Występowała jako Musetta w La Bohème Pucciniego, Vénus i Phrygienne w Dardanus Rameau, Fiordiligi w Cosi fan tutte Mozarta, Małgorzata w Faust Gounoda, Maszyna w Nici Wołka, Susanna w Figaro gets a divorce Langer, Psyche w Erosie i Psyche Różyckiego, Inanna w ahat ili Nowaka, Ellenai w Anhellim Przybylskiego, Rozyna w Cyruliku Sewilskim Rossiniego, Hanna w Strasznym Dworze Moniuszki, Ewa w Raju utraconym Pendereckiego.

W 2020 wraz z Łukaszem Chrzęszczykiem wydała świetnie przyjętą przez krytyków płytę Śpiewnik polski (Orphée Classics) a w 2021 wraz z Bartłomiejem Kominkiem płytę Akwarelle, będącą pierwszą fonograficzną rejestracją wszystkich pieśni Grażyny Bacewicz (DUX).

Uchodzi za specjalistkę w wykonawstwie muzyki nowej. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt prawykonań kompozytorów z całego świata.

Jest mgr inż. Ochrony Środowiska SGGW w Warszawie. Stopień doktora sztuki z wyróżnieniem uzyskała w 2019.